| A hasis lvezetrõl, tbb helyen lehet olvasni, pl. Dumas: Monte Cristo grfjban. Az indiai mondavilg szerint az istenek azrt adtk az embereknek a hasist tartalmaz kendert, hogy boldogsgot, btorsgot s szexulis rmt mertsenek e csodlatos nvnybõl. Szmos legenda l a np ajkn, hogy hogyan kerlt a fldre a kender.
Az egyik szerint kt dmon, Dewasz s Aszurasz, Visnu sugallatra hozzfogott, hogy elksztse az rkletet ad italt. Egy hegy segtsgvel, amelyet Visnu fldi alakja, egy teknõsbka hordott a htn, a kt dmon habb verte a Tej-cent. Mikzben a vizet vertk, a fehr habba belehullott Visnu nhny hajszla, s a hullmok egy csodlatos vlgybe sodortk. Itt a hajszlakbl klns nvny sarjadt, aki csak megzlelte, nevetsre fakadt, mg ha addig a vilg legbnatosabb embere volt is.
Egy msik monda szerint egyszer, nagyon rgen, Maisur, a dervis az erdõben egy kobrakgyval tallkozott. Nagyon megbartkozott az llattal, naponta kistlt hozz, beczgette, ddelgette. Egy alkalommal nagyon fradt volt, s ezt a kobra szrevette. Elhatrozta, hogy viszonozza a dervis kedvessgt. gy szlt hozz: "Vakard meg a fejemet, s nhny szem magot tallsz rajta. Vesd el õket, s ha kinõ belõlk a nvny, szedd le a leveleit." A dervis azonban tvedsbõl vzbe ztatta a leveleket, s ezt itta meg. Ettõl olyan rszeg lett, hogy se ltott, se hallott…
A kender s az ember kztti kapcsolat lehet vagy tzezer ves. Kezdete egybeesik a fldmûvels kezdeteivel. S krlbell az ta vitznak mind a mai napig, hogy a hasis mennyire rtalmas, veszlyes szer. "A hasis feltrja a paradicsomba vezetõ utat", dicsri az egyik. "Ellenkezõleg (gy a msik), hasiscserjk szeglyezik a pokolba vezetõ utat."
Rgszeti s botanikai adatok alapjn gy vlik, hogy a kender (Cannabis sativa) õshazja Afganisztn-nak a Kaspi-tengertõl dlre fekvõ terlete volt, msok szerint a Bajkl-t krnyke. Az biztos azonban, h az ember nagyon hamar felfedezte sokoldal, szmra kedvezõ tulajdonsgait. Knban mr tbb mint ezer ve kultivljk. Szrbl rostot, majd abbl vsznat, ktelet ksztenek, magvbl olajat lltanak elõ. Azt is nagyon hamar felfedeztk, hogy a nvny egyes forminak gygytsra is felhasznlhat kbt hatsuk van.
A kender ktlaki nvny. Ezt mr a hres botanikus csszr, Shen-Nung lerta i. e. 2737-ben megjelent knyvben. Ma mr azt is tudjuk, hogy a kender termõs pldnyai, klnsen az indiai kender (Cannabis, sativa var. indica) tartalmazza azokat a klnbzõ rettsgû gyantkat (kannabinol, tetrahidrokannabinol) amelyekbõl a hasis kszl. Az emberre veszlyes pszichs hatsokrt elsõsorban ezek az anyagok a "felelõsek". A kender hasistartalma attl fgg, hogy milyen ghajlati, idõjrsi s fldrajzi viszonyok kztt l a nvny. Csak a trpusi, teht a forr ghajlat alatt lõ nvnyben van hasis. A legjelentõsebb hasistartalm az indiai s a dl-amerikai kender. Hasisgyantt azonban mg az indiai kender sem egyenletesen, egyformn tartalmaz. Ez a magyarzata, hogy ndiban, ahol taln a legelterjedtebb a hasis lvezete, a szakrtõk (a hasis gyantatartalmtl fggõen) a nvny, illetve a hasis hrom fajtjt klnbztetik meg.
Ez ad magyarzatot arra is, hogy a nemzetkzi kbtszer-egyezmnyek hatlya al csakis a hasisgyantt tartalmaz nvnyi rszek esnek. gy a kenderlevl, ha nincs gyantatartalm gvgekkel keverve, Indiban, pl. ma is leglisan van forgalomban, mint lvezeti szer, amelyet fõknt teaknt isznak.
Taln nincs mg egyetlen kbtszer, amelynek annyi neve s annyifle elksztsi mdja volna, mint hasisnak. rdekes maga a nvny is, s nem kevsb rdekes a hasislvezet trtnete. Villantsunk fel belõle nhny epizdot.
A hasis hatsrl szl elsõ rsos dokumentum Hrodotosz grg trtnetrtl szrmazik az i. e. 5. szzadbl. Mûvben elõszr igen pontosan lerja magt nvnyt, majd beszmol a szktknl megfigyelt halotti nnepsgrõl. A kender sszegyûjttt magvait egy storban levõ izztott kõre szrtk. Nemsokra a magvak fstlgni kezdtek, majd olyan sûrû gõz kpzõdg mint a grg gõzfrdõkben. A szktk azutn a gõzt bellegezve rmteli kiltozsba trtek ki. (Taln ezt neveztk el a grgk a kendert "kolobosznak", vagyis lrmnak.) De nemcsak halotti nnepeken hasznltk a szktk, hanem az istenek jindulatnak elnyersre is rendeztek ilyenfle jszakai szertartsokat.
A knaiak szmra, akikhez mr az j-kõkorszakban (i. e. 6000 vvel) elkerlt, a kender az "isteni nvnyt" jelentette, rtkes tpllkot, ruhzati s halszhl alapanyagot, lmpaolajforrst s fontos orvossgot. Knban mindig csak gygyszerknt hasznltk !!! Alkalmazst i. e. 2737-ig csak a szjhagyomny szablyozta. Abban az vben, amikor Shen-Nung csszr emltett knyvben megjelent, mr elgg pontosan lertk adagolsnak mdjt s javallatait. Az i. e. 15. szzadbl azonban mg a gygyts egy meglehetõsen szokatlan mdjrl vannak adatok. A nvny vastagabb szrbl egy vagy kt, kgyforma botot faragtak ki. Azutn a beteget kivettk az gybl, s megvertk az gyat (?!), hogy a betegsget okoz rossz szellem elmenekljn onnan…
Indiban az elsõ idõkben kizrlag arra hasznltk, hogy megknnytse nehz szvegek megtanulst. Ekkor mg nem kbulatrl, hanem transzcendens llapotrl beszltek. Hogy ezt a fogalmat s ennek tartalmt jobban megrtsk, idzzk egy hres francia orientalista, Jean Herbert sorait, "A magas fok zsiai kultrkban az nmegtartztatsnak (gyakorlati s ritulis okokbl) csak az a clja, hogy azokat az energikat, amelyeket a nemi aktusra fordtannak, magasabb szellemi tevkenysgre hasznljk fel." S hogy ez hogyan fgg ssze a hasissal ? Azt ksõbb, amikor a hasis s a szexualits kapcsolatval foglalkozunk, ltni fogjuk…
A klnbzõ betegsgek, illetve az azok gygytsra szolgl hasistartalm gygyszerek mellett a hasis volt a fõ alkoteleme az "rk letet" biztost letelixrnek is. Ekkor azonban a hozzrtõk mr tudtk, hogy a nagyobb adagot bevevõk szeme elõtt "dmonok" jelennek meg, vagyis hallucinlnak.
A szicliai Diodrosz lerja, hogy Indiban, mielõtt a szerencstlen zvegyeket az ldozati mglyhoz vezettk volna, nagy adag gyorsan s biztosan hat hasissal kszlt itallal kbtottk el. Ezt ksõbbi korok tudsai is megerõstettk. Mg a 19. szzadban is megtrtnt Indiban, hogy a hasismmortl vallsos nkvleti llapotba kerlt tombol hivõk tmegvel vetettk magukat a szent elefntok lbai vagy az istenszobrokat vivõ kocsik kerekei al. Az ily mdon meghaltak szmt 1806-ban hszezerre becsltk !
Az i. sz. 9. szzadbl szrmazik egy irni kzirat. Ebbõl kiderl, hogy Indiban vallsi nnepeken, elsõsorban akkor, ha emberldozatot akartak bemutatni az isteneknek, kultikus clokra is hasznltk a hasist. E szokst az irniak is tvettk. gy rtk el, hogy a kiemelt ldozat vonakods nlkl engedte magt felldozni. Ez gy "kedvesebb volt az isteneknek". Ezrt adtak az ldozatnak nagy gonddal elksztett, hasistartalm italt hossz idõn keresztl. Amikor eljtt a ldozs napja, klnsen erõs, nagy hasisadagot kapott, hogy ne vesztse el a btorsgt, s nkvleti llapotban nknt menjen az ldozati oltrhoz. Ott tvgtk a nyakt, hogy vrt beigya a fld. A krlll hivõk pedig a mg rngatz testet kis darabokra szaggattk, hogy hsnak egy darabjt fldjkbe temetve, j aratst biztostsanak maguknak, vagy elstk csaldi tûzhelyk alatt, hogy ltala fenntartsk egsz csaldjuk jltt.
Egy afrikai tlersban olvastuk a kvetkezõket a hasislvezet elterjesztsrõl:
"A hbor utn nagyon megnõtt Kalamba-Mukenge hatalma. Leigzta a krnyezõ npeket, hûsgre ktelezte õket, s arra trekedett, hogy jonnan alaptott birodalmt megszilrdtsa. Megvonta a trvnyes hatrokat az enym s a tid kztt, halllal bntette a gyilkossgot. Erõvel terjesztette a np kztt a keletrõl behozott riamba (hasis) kultuszt. gy a riambakultusz valamifle llamvallss fejlõdtt, mert a kirly felismerte, hogy a vad, nomd balubkat, akik nem ismertek semmifle rendet, fegyelmet, ezzel a szerrel meg lehet fkezni. A kirly parancsra sszetrtk a rgi ftisek szobrait, s helykbe, mint egyetlen varzsszert, minden ellen vdõ ftist, a riambt lltottk. Azokat, akik ily mdon a hasis rabjai lettek, a Hasis Fiainak, Beni Riambnak neveztk."
A hasis, mint kbtszer akkor terjedt el az egsz keleten, amikor az iszlm. Biztos, hogy ehhez nagymrtkben hozzjrult a Korn alkoholtilalma. Az arab orszgokban mr az i. sz. 8. szzadban annyira elterjedt a hasissal val visszals, hogy megtiltottk a hasznlatt. Mindenkinek, aki a tilalmat megszegte, kitptk a fogait. Hogy ennek a tilalomnak nem volt nagy eredmnye, azt misem mutatja jobban, mint hogy 11. szzadi arab szerzõk mr ismt a hasis nagy elterjedtsgrõl adnak hrt. Ugyanakkor, s ez figyelemre mlt, egy arab botanikus, Ibn al-Bejtar lerja, hogy a hasis krnikus szedse kvetkeztben "az egyszerû emberek szelleme megzavarodik, s gyakran kapnak grcss rohamokat".
Egy hres rgi arab gygyszerknyvben az ll, hogy a hasis az istenek legnagyobb ajndka. lnkti a fantzit, elmlyti a gondolatokat, s lesti az tlõkpessget. Teht egyszerre van izgat s nyugtat hatsa. De ha nem megfelelõ mdon adagoljk, vagy visszalnek a hasznlatval, akkor gondolkodsi zavarokat okozhat, szttri az ntudatot, gyengti a szv munkjt.
A kbt, bdt nvnyt az elõbb emltett arab botanikus, Ibn al-Bejtar nevezte el "kasisat al-foquarnak", a szegnyek gygyfvnek. Szegnyeken a fakrokat s a derviseket rtette. A trkk s a perzsk "sararnak", azaz titoknak kereszteltk el. De mg szmtalan elnevezs forog kzszjon, gy nevezik macubnak, marsundnak, marihunnak, kifnek, daggnak, s mg sok ms nven.
Az ok rendkvl egyszerû, a hasistartalm nvnyt sokfle formban hasznljk. Szvjk a magjt s a levelt, klnbzõ mdon elksztve eszik vagy issza a gyantjt, belekeverik dessgbe vagy dohny kz stb.
Az arab orszgokban pldul gy ksztik el, hogy a indiai kender ghegyeit letrdelik, majd vajban s kevs vzben megfõzik. Lass tûzn besûrtik, mg zldes szn kenõcsforma alakot nem vesz fel. Magnak a hasisnak igen kellemetlen a szaga, ezrt egyes helyeken a hasis masszbl befõttet ksztnek, ezt dawameszknek nevezik. Ebben a hasison kvl cukor, klnbõz fûszerek, s egyb zestõ anyagok vannak. Szoks volt a dawameszkbe kõrisbogrport is keverni, hogy nveljk a szexulis teljestõkpessget. Csak zrjelbe emltjk meg, a kõrisbogr megszrtott teste, a cantharis, helyileg izgat anyagot tartalmaz, mely a vizelet kivlasztskor vesegyulladst okoz !
Perzsiban egy rsz hasislevl-port kt rsz vajjal addig pirtottak, mg barns sznû nem lett, s ezt fogyasztottk. Dl-Amerikban pedig egy pohr tejjel vagy plmalevlborral keverik el a hasislevl-port, s fûszerekkel, cukorral zestik.
Irni dervisek a hasis elksztsnek egy klnleges mdjt dolgoztk ki. A kender virgt õsszel, amikor a magok rsi ideje van, 14 napig rnykos helyen megszrtjk. Azutn egy finoman bolyhozott szõnyeg fl tartott szita felett elmorzsoljk. A szita rostjn thullott finom ragads port a szõnyegrõl sszegyûjtik. Ezt a gyurmt azutn vzben megfõzik, helyesebben felfõzik, mert a vz felletn sszegyûlõ anyagot fogyasztjk. Az ezzel az eljrssal ksztett drog hatsa sokkal erõsebb, mint a hagyomnyos mdon elksztettek. Ebbõl mr 0,2 gramm mennyisg elszvsa igen erõs bdulatot okoz.
Amikor az 1200-as vek vgn a Curzola-sziget mellett vvott csatban a genovai flotta veresget mrt a nagy rivlis, Velence hadiflottjra, volt a velencei foglyok kztt egy idõsebb elõkelõ nemes: Marco Polnak hvtk. Hrom vet tlttt fogsgban. Szmra ez nagy megprbltats volt, de az emberisgnek szerencse. Ezek alatt az vek alatt mondta tollba ugyanis nagy, tbb mint 17 vig tart keleti utazsainak trtnett. Ebbõl rteslt elõszr a vilg az asszaszinok titkrl is. Hogy kik voltak az asszaszinok, azt klnsen a Szentfldn harcol keresztes vitzek tudtk. Õk neveztk el az asszaszinokat, a kender gyantalvezõit hasisineknek (hasisembereknek), amely arabul orgyilkost jelent. Ez az elnevezs azrt ragadt a hasislvezõkre s ksõbb magra a hasisra, mert a mohamedn harcosokkal a hadvezrek kendergyanta-gõzt llegeztettek be, hogy mljon hallflelmk s felfokozdjk harckszsgk, vrszomjuk…
Az asszaszinok teht mohamedn fanatikusok voltak, akik nmagukat fidvinak (nmagt felldozni ksznek) neveztk. E szekta alaptja a 11. szzadban perzsa szrmazs Haszn ibn Szabt volt. Kornak sszes hatalmi tnyezõit rettegsben tartotta klnfle avatsi fokokra oszl hivõinek orgyilkos tõre. Hvõi kpzelett kbt italokkal felcsigzva a Hegy Vnnek (Sejk al dzsebel) nevezett nagymesterknek, felttlen engedelmessget eskdtek. Parancsra a legnagyobb veszlyek kzt a legvakmerõbb gyilkossgokat kvet el, mg akkor s olyan krlmnyek kztt is, ha tudtk, hogy vakmerõsgkrt az letkkel fizetnek… Hogy btorsgukat valban nemcsak a vallsi fanatizmusuk klcsnzte, arrl Marco Polo elbeszlseibõl rteslt elõszr a vilg. me:
"Azt meslik, hogy egyszer a Kaspi-tenger s a Fldkzi-tenger kztti hatalmas terleten az reg Hasszn ibn Szabah sejk uralkodott. Kegyetlen zsarnok volt, alattvali mgsem hagytk el soha, odaadssal szolgltk. Sikerlt mg Alamut bevehetetlen vrt is meghdtania. Sokat kutattk titkt, hogyan tartja hatalmban az embereket, hiszen aki egyszer a szekta tagja lett, az mindhallig hû maradt hozz… Egy nap, gy meslik, megjelent udvarban egy erejrõl s btorsgrl messze fldn hres ifj, s a sejk szolglatba akart llni. Mielõtt j ura el vezettk volna, megvendgeltk a palota kertjben, s ott hagytk, pihenje ki az t fradalmait. Az ifj mly, des lomba merlt. rezte a paradicsom csods illatait, megzlelte az isteni gynyrt…
Hatrtalan boldogsgbl valami keserû rzs bresztette fel. A paradicsom mintegy varzstsre eltûnt, s az ifj shajtozva epekedett utna. Egy hang szlalt meg a kzelben, " Ltod, fiatal bartom, az n kezemben van ennek az lombirodalomnak a kulcsa, melybõl most hoztalak vissza… Ha mskor is el akarsz jutni ide, lgy engedelmes, s kvess ! Teljestsd parancsaimat ellenkezs nlkl !"
A Hegy Vne tudta, hogy jabb "hû katont nyert." Marco Polo kileste a sejk titkt. Azzal brta felttlen engedelmessgre alattvalit, hogy erõs hasisos italt itatott velk egy gynyrû kertben, amely paradicsomi dszletknt szolglt a kjes lmokhoz. Senki sem tudta tbb elfelejteni ezt az lomvilgot, s mindenki azt remlte, hogy hûsgnek jutalmul megismtelheti ezt a csodlatos utazst. Polo azt is megrta, hogy a Hegy Vnnek az uralmt a tatrok dntttk meg, hromves harc utn, 1242-ben (a hiteles trtnelmi adatok szerint azonban csak 1256-ban).
Sokig azt hittk, hogy ebben a trtnetben tbb van Polo fantzijbl, mint a valsgbl. A ksõbbi idõk trtnelemkutatsai azonban fnyesen igazoltk, hogy Polo ebben is a valsgot rta meg… Ebben a lersban a trtnelmi tnyek mellett egy nagy s minden kbtszerre rvnyes igazsg is rejlik, a kbtszer-szenvedly irgalmatlanul bilincsbe veri azt, akit egyszer lomba ringatott.
Eurpba az 1800-as vek elejn jutott el, Napleon Egyiptomot megjrt seregei hoztk be. Az elsõ idõkben Eurpban is sok mindenre hasznlatos gygyszer volt, gy khgs s fjdalomcsillapt, gygytottk vele a asztmt, a reumt, a migrnt, de itt csak fokozatosa lett belõle kbtszer. 1840-ben O' Shangnesy angol orvos nyomn kezdett jrvnyszerûen elterjedni, elsõsorban rk, kltõk, mûvszek krben.
A hasis elterjedst azonban Eurpban egy szerencss krlmny akadlyozta. Nevezetesen az, hogy az eurpai ghajlati viszonyok alatt fejlõdõ kenderben nem kpzõdik hasis… Hogy a kender hasistartalmt mennyire befolysoljk a fldrajzi s a klimatikus viszonyok (mint ezt mr rtuk), azt misem mutatja jobban, minthogy a Mexikval kzvetlen szomszdos Texasban lõ kenderfajtkban lnyegesen kevesebb hasis, mint a mexikiakban…
Dl-Amerikban mr 1545-ben termeltek kendert, hamar felismertk kbt tulajdonsgt. Klnsen szegnyek krben volt npszerû, ezrt "opo do popr-nak", a szegnyek piumnak neveztk. Aggaszt mreteket azonban csak a 19. szzadban lttt, amikor is a nger rabszolgk kõztt terjedt el viharos gyorsasggal.
Mexikban is mr az 1540-es vekben ritulis sszejveteleken, a kis kunyhkban szjrl szjra jrt az risi, hasissal ksztett szivar. A kzsen szvott bdt fsttõl hallucinl gylekezet az istenekhez fohszkodott, mikzben a szent llatot, a legunt vagy igunt (egy kb. 1,5 mteres gykfle llatot) figyelte. Ami kor a fsttõl kbult llat reszketve elnylt a fldn, a emberek rmujjongsba trtek ki, az istenek meghallgattk az imikat. De ez egyttal azt is jelentette, abba kell hagyni a szertartst, vagyis a szvst is… A hasislvezet olyan nagy mrtkû volt, hogy 1550-ben Antoni Mendoza, az akkori mexiki alkirly rendelettel korltozta a kender termesztst.
Mexikbl indult el a hasis lvezetnek egy j formja, a hasist (mai mexiki nevn, marihunt) tartalmaz cigaretta. A marihuna elnevezs feltehetõen onnan szrmazik, hogy a kendert Mexikban Maria Juannak (ejtsd, Maria Huana) neveztk. Vannak azonban, akik azt lltjk, hogy a marihuna sz a portugl mariguangbl ered. Ha ez valban gy van, akkor sokkal inkbb illik a marihuna eredetnek, mint a szinte kltõi hangzs, Maria Juana. A mariguango sz ugyanis magyarul mrget jelent…
A marihuns cigaretta klnsen az Egyeslt llamokban, majd az eurpai jlti orszgokban terjedt el leginkbb. (A marihuns cigaretta USA-beli hippi beceneve egybknt "Lady Hamp" lett.) Az Egyeslt llamokban mr 1910 krl elterjedt, ahol az elsõ vilghbor vgig mg szesztilalom volt. A marihuns cigaretta szvsa nemcsak a felnõtteknek, hanem mg a gyerekeknek is kros szenvedlye volt. A hasisizmus nyomban viszont jrvnyszerûen elharapdzott a bûnzs.
Kezdetben nem is nagyon figyeltek fel a szakrtõk a marihuns cigarettra. A szvst korntsem tekintettk olyan veszedelmesnek, mint a valdi kendergyanta fogyasztst. Ebbõl az rtalmatlannak tekintett marihuns cigarettahullmbl azutn ksõbb slyos problmk addtak. A marihuna ugyanis nem minõsgellenõrzõ laboratriumokon t jutott el a fogyaszthoz, hanem feketepiaci ru volt. Az ru egyharmada nem tartalmazott hatanyagot (tetrahidrokannabinolt), a tbbi ktharmad pedig igen vltoz volt: 0,01 s 2,5 % kztt mozgott attl fggõen, hogy a feldolgozs sorn milyen arnyban hasznltak kisebb-nagyobb hasisgyanta-tartalm nvnyi rszeket.
A tetrahidrokannabinollal vgzett gygyszertani s pszichitriai ksrletekbõl azonban egyrtelmûen kiderlt, hogy ez a vegylet rendkvl erõsen pszichoaktv, hatsban igen kzel ll az LSD-hez. Ezrt a marihuns cigaretta elsõ szvsai utn igencsak eltrõk voltak az "eredmnyek", s ez sajnos szmos fiatalt megtvesztett. Azt hittk, a felnõttek csak becsapjk õket, amikor a marihuna veszlyeirõl beszlnek. Ezrt azutn azt sem hittk el, amit a heroinrl mondtak nekik, hiszen õk mr kiprbltk a marihunt, minden kvetkezmny nlkl. gy biztos, hogy az is csak mese, amit a heroinrl mondanak. S hogy nem volt mese, azt mr a heroinnl olvashattuk. S hogy az sem mese, amit a marihunrl mondtak, azt majd a ksõbbiekben fogjuk ltni.
A marihunn keresztl az t ugyanis elvezet a hasishoz, s ez mr egy 5-15 %-ban tetrahidrokannabinolt tartalmaz mreg, amelynek fogyasztsa sokakat juttatott mr elmegygyintzetbe…
A hasislvezet trtnethez s elterjedshez szorosan kapcsoldik a vzipipa. Perzsiban mr 1606-ban tkletes vzipipkat ksztettek. A hasisszv mindig arra trekszik, hogy a bdulat llapott a lehetõ legknyelmesebb krlmnyek kztt tltse el. Ellenttben az piumszvval, mr a szveszkz elksztst is nagy gonddal s szeretettel vgzik. reg, gyakorlott hasisszvk klnleges mdszerrel ksztik elõ a vzipipt, klnsen a pipafejet, a lult. Komoly feladat, szinte ceremnia a nehz perzsa vzipipba val dohnyfajtnak, a tumpekinek s a hasisnak az sszekeverse, a tartba val elhelyezse, s mg szmos egyb aprsg. Aki klnsen kitûnik a lula elksztsben, azt az egsz trsasg tisztelete vezi, s mindenki arra trekszik, hogy az õ pipjbl szvhasson.
A hasis szerelmesei ltalban nem szeretnek egyedl szvni, hanem kis, kt-t emberbõl ll csoportokat kpeznek. Ha elkszlt a vzipipa vagy megsodortk a nagy hasiscigarettt, akkor meggyjtjk, s a pipa vagy a cigaretta krbejr. Mindenki egy mlyet szv belõle, s a fstt oly sokig tartja vissza tdejben, mg csak a knnye ki nem csordul, vagy khgsi roham nem vesz erõt rajta.
Egy vzipipa elszvsa krlbell 2-4 rig tart. A bdulat mr rendszerint az elsõ szvs utn kialakul. A bdult emberek trsalognak, nha nekelnek, nha hangszeren jtszanak, esetleg egyik-msik felkerekedik, s a kr kzepn tncolni kezd. A tncot a tbbiek ritmusos tapssal ksrik. Az ilyen trsasgban szigor fegyelem uralkodik. A trsasg legidõsebb, vagy legerõsebb tagja gondoskodik arrl, hogy a hasis elosztsa egyenlõ arnyban, s rendben trtnjen. Ha egy ilyen trsasgba idegen kerl, mindent megtesznek, hogy õt is rszoktassk a hasis lvezetre. Ingyen adnak neki egy knnyû hasis cigarettt, btortjk, hogy prblja meg a szvst. Azrt veszik r az jonnan rkezettet a hasisszvsra, mert ily mdon biztosak lehetnek abban, hogy az illetõ nem rulja be õket.
Az albbi trtnet jl jellemzi az elmondottakat, de pldja annak is, hogy hogyan terjed a hasis lvezet.
A grg haditengerszet egyik kiktõjben, 1930-ban trtnt eset, hadbrsgi trgyalsi anyagbl idznk rszleteket. Egy tan beszmolt arrl, hogy haditengerszet foghzban, cellatrsa, egy matrz arra knyszerttette, hogy szvjon vele hasist. "n eleget tettem a krsnek, mert nem akartam, hogy a fogolytrsam spiclinek gondoljon." Maga a matrz a brsg elõtt tagadta, hogy msokat is r akart brni a hasis szvsra, azt azonban nem tagadta, hogy maga is hasis lvezõ. Errõl gy vallott, "Amikor t nappal elõtte a kiktõbe jttem, megfigyeltem, hogy egyesek felmsznak a hegyre, s ott maradnak egy rt. Azutn visszajnnek. Ez gy ment napokon keresztl. Nhny nap mlva megismerkedtem eggyel kzlk, aki bemutatott a tbbieknek. Egy nap n is felmentem utnuk a hegyre, s lttam, hogy egy s ugyanazon cigarettt szvjk felvltva valamennyien. Amikor meglttak, elrejtettk a cigarettt. Egy idõ elteltvel ismt elõvettk az risi hasiscigarettt, s odaadtk nekem is, prbljam meg szvni. Kvncsisgbl megprbltam." A br krdsre, hogy gyakran szvtak-e hasist, gy felelt: "Valahnyszor hasishoz jutottunk, szvtuk, de mst sosem."
A heveny hasishatsnak a jellemzõi azonosak ugyan, de az egyes esetek kztt vannak bizonyos klnbsgek. Pldul a szjon t bevett hasis hatsa tbb mint egy ra utn jelentkezik, mg a szvs sorn igen gyorsan, majdnem az elsõ llegzet utn kialakul. A msik klnbsg, hogy a hasis okozta bdulat lmnyvilga felletesebb, futbb, ha a hasist eszik. A szvsnl is vannak finomabb klnbsgek, amelyeket olyan krlmnyek hatroznak meg, mint pl. a ksztmny minõsge vagy a szvs mdja. Ugyangy szerepet jtszik az adag mennyisge, de mg inkbb a hasist lvezõ szemlyisgszerkezete. Theophile Gautier, a hres francia r hasismmornak lmnyszerû lersa gy hangzik:
"Krs-krl risi sziklk voltak, amelyekbõl hatalmas darabok zuhantak le, s amelyek sznket llandan vltoztattk. gy tûnt, mintha egy kaleidoszkpot nznk. A msik pillanatban bartaimat lttam, megvltozott, flig ember, flig nvny alakban… Mskor ezek a vzik sokkal bonyolultabbak, sokkal szokatlanabbak voltak. Millirdnyi pillang, suhog, legyezõszerû szrnyakkal, egyenletes lland zmmgssel replt egy klns fnyforrs krl."
Baudelaire, a kltõ gy rt:
"Ujjhegyeimben knnyû hideg rzs jelentkezett, amely csakhamar annyira fokozdott, hogy gy reztem, mintha ujjaimat jghideg vzzel telt ednybe mertettem volna... A hideg szinte kzzel foghat vlt… egsz valmat tjrta, olyannyira, hogy reztem, szinte megfagynak a gondolataim is. Vagy taln sokkal inkbb egy gondolkod jgdarabnak hittem magamat, hiszen hatalmas jgdarabbl faragott szobornak tûntem."
Egy gygyszerszhallgat gy szmolt be, "Szomszdaimnak feltûnt, hogy remegek a hidegtõl… Majd hirtelen azt reztem, hogy a fejembe nagy mennyisgû vr ramlik, a szvem hangosabban vert, koponymban, flemben erõs zgst hallottam. Fejemet hõhullm nttte el, amit szinte lttam… Hirtelen rettenetes meleget reztem, innom kellett, hogy ezt a hõsget oltsam."
Lssunk nhny ms nvallomst is. Egyikk gy rja le, mit rzett:
"Krlttem minden idegen lett, s az emberek megvltoztak. A karmester, a pincr, a tncol prok gy tûntek elõttem, mint egy tkrkabinet alakjai. Bennem valamennyi izomrostom nevetett, a testem kinevetett engem. Ez az llapot szrnyû volt, fjdalmas…
A msik gy rja le lmnyeit:
"gyban fekdtem, s nem tudom, hogy mennyire voltam bren, mennyire aludtam, s ha aludtam, akkor mennyi ideig. Hirtelen elkezdtem nevetni. Elõszr gy nevettem, mint mindenki, aki lmban sr vagy nevet, hang nlkl. Ez a nevets azonban mind erõsebb, hangosabb lett. Vgl oly hangosan kellett felnevetnem, hogy felbredtem teljesen. llapotomat nagyon kellemetlennek talltam, s sajt magamat nevetsgesnek. Szrnyû gondolat tltt az eszembe, taln a hasis gygythatatlan lelki-betegsget okozott ? Ez a gondolat erõsen nyugtalantott, de ennek ellenre csillapthatatlanul tovbb nevettem, egyszerûen lehetetlen volt a nevetst elnyomnom."
Kiss ms az elsõ hasislvezet, krlmnyei titokzatosak, rejtelmesek. Ezek a krlmnyek s a jelen levõ tapasztaltak viselkedse, nagymrtkben befolysolja az jonc viselkedst is. A drog hatsa az esetek nagy rszben klns benyomsokat idz elõ, s a hasislvezõ furcsa lmnyeken megy keresztl. Ezekben a komplex lmnyekben elmosdnak az N s a klvilg kztti hatrok is. Az N azonostja magt a trgyakkal, egy fval, sajt pipjval, a pipa fstjvel. gy rzi, hogy nincs lelke, szemlyisgt elraboltk. A trgyak letre kelnek vagy elvesztve szokott formjukat bizarr, sznes alakot ltenek.
A hasisbdulatban levõ ember gy rzi, mintha semmihez nem volna kze, sajt magt s a ltvnyt nevetsgesnek, komikusnak tallja. Csndes, belsõ nevets jelentkezik. Ez azonban egyre erõsebb vlik, s hirtelen megmagyarzhatatlan okbl nevetsi rohamba tr ki. Ez a roham nem mindig kelt eufris hangulatot, gyakran ppen ellenkezõleg, diszfris hangulatnak, rossz testi-lelki llapotnak a ksrõje. Egyetlen bizonyos, a nevets jellemzõ a hasislvezetre.
Klnsen rzkenny vlik a bdulatban levõ ember a hangok s a zrejek irnt. Hallsa lesebb s kifinomultabb lesz. Ezrt leli rmt a zenehallgatsban s a tncban az a hasislvezõ, akinek a bdulatban eufris rzse is tmad.
Az elsõ hasislvezst tbbnyire szdls, a fejben nyomsrzs, elessre val hajlam, lmossg ksri. Ez utbbi nemegyszer mly lomba megy t. A nylkahrtyk szrazak, a torokban gõ rzs, khgsi inger, majd khgs jelentkezik, szomjsgrzs, hnyinger, hnys, erõs szvdobogs tmad. A kbult ember szeretne szabadulni ebbõl az llapotbl. Ezek a kellemetlen tnetek akkor jelentkeznek erõsen, sokszor hatvnyozottan, ha egyidejûleg szeszes italt is fogyasztott hozz az jonc. Akkor mg az a veszly is fenyeget, hogy a slyos mrgezsi tnetek mellett vagy akr azok hinyiban is olyan tladagolsbl szrmaz llapot alakul ki, amelyik akr halllal is vgzõdhet.
Ha az jonc elsõ tallkozsa a hasissal nagyon kellemetlen krlmnyek kztt zajlott le, s szmra nagy csaldst okozott, akkor szerencssnek mondhat, mert feltehetõen egy letre htat fordt a kbtszereknek.
Egy 35 ves tant egyszer megprblta a hasist. Szerencsje volt, nagyon rossz lmnyei maradtak vissza. Ezeket gy rta le:
"Az gõ hasis szaga ellenrzst vltott ki belõlem, s hnyinger gytrt. Ksrõm rbeszlsre mgsem hagytam abba a szvst, s csakhamar gy reztem, hogy szjam erõsen kiszrad, s zgs tmadt a flemben. Ekkor gy tûnt, hogy a fejemben lgres tr keletkezett, a szomszdok hangjt gy rzkeltem, mint egy hangos kiablst. Klnbzõ sznû, ragyogsokat lttam, nem tudtam felfogni a krlttem zajl beszd rtelmt, s nem tudtam kvetni sajt gondolataimat. gy reztem, n kt N vagyok, akik kzl az egyik ll, a msik fekszik… Egyidejûleg hirtelen nagy tvgyam lett, s szexulis vgyat reztem, de mindezeket nagyon rvid ideig. A bdulat vgn tagjaim elnehezltek, mintegy elhaltak, szempillmat is lomsly hzta le. Erõsen ellmosodtam, s msnap reggelig egyfolytban aludtam. Amikor felbredtem, fejem nehz volt, szjam szraz. Egyltaln gy reztem magam, mintha mly rszegsg utn bredtem volna."
Egy 21 ves frfi egyms utn ngy, marihuns cigarettt szvott el. Megzavarodott, elvesztette tjkozdst trben s idõben, pnikba esett. Nem tudott parancsolni keznek, lbnak, s nem tudott megszlalni sem. A drog hatsa alatt sznes mintkat, foltokat ltott a fehr falon. Hrom htig nem mert marihunt szvni. Akkor azonban olyan llapotba kerlt, mint amikor a ngy cigarettt elszvta. Ezek a panaszok fõleg akkor jelentkeztek, amikor eljtt az esti elalvs ideje. A flelmi krzisek mind gyakrabban gytrtk, eluralkodtak rajta, s mivel flt bevallani, hogy marihunt szvott, szkizofrnia gyanval utaltk be egy klinikra. Ott az utn hamar kiderlt, hogy sz sincs valsgos elmebajrl, s nhny heti kezels utn tnetmentesen tvozott.
Kevsb szerencssek azok, akiknl az elsõ tallkozs kellemes krlmnyek kztt zajlik le. A testi kellemetlensgek nem hinyoznak ugyan itt sem, de enyhk, ugyanakkor a lelki lmnyek kifejezettebbek, teljessggel eltltik az egynt. Itt nincs msrl sz, mint egyszerû, tartalom nlkli eufris rzsrõl, amelyet vagy nevetsre val hajlam, nevetsi roham ksr, vagy kellemes rzsek, nyugalmas fl-alv llapot, amelyben klns, kellemes lmok jelennek meg. Ez a bdulatot ksrõ eufris llapot ltalban csak a megszoks kialakulsa utn jelentkezik, s vidmsg, nevetsi knyszer jellemzi. Egyesek rmet lelnek a tncban, mozgsban, akr stlsban is. Msok viszont teljesen visszahzdva tltik a hasisbdulat idejt.
Ami pedig a hasis hatst illeti a szexulis letre, itt sincs sz arrl, hogy a valsgos szexulis kpessg brmi mdon is fokozdna. Az elsõ nhny hasislvezsnl mg elõfordulhat frfiaknl a nemi kpessg valamelyes nvekedse. Ebben is azonban inkbb az jtszik szerepet, hogy a drog hatsra olddik a feszltsg, cskkennek a gtlsok. Ksõbb azonban a hasis esetben is, akrcsak a kokainizmusban, a nemi vgy, a libid emelkedik, de a kzslsi kpessg tnemnyes gyorsasggal elvsz. Msknt kifejezve, a krnikus hasislvezõnl az aktv szexulis tevkenysget a fantzia, az erotikus hallucincik vltjk fel, s ezzel egytt elvsz a normlis potencia.
ltalban hasismmorban a vzik nemritkn szexulis sznezetûek. Ez is kzrejtszik abban, hogy a hasisrl az a hit terjedt el, hogy lvezõinek klnleges szexulis lmnyt ad. A rendszeres hasisszvnak csak a kpzeletben fokozdik a szexuliskpessge, tevkenysge, de a valsgban szexulis lmnyei a fantzia vilgra korltozdnak. Ezek a fantzialmnyek is, akrcsak a jellembeli vltozsok, nemcsak a bdulat idejn jelentkeznek, hanem nappal is lmodnak rla, pontosabban, nappal is lmodjk azt, amit a valsgban szeretnnek. Ezt gy prbljk realizlni, hogy lmaikat, fantziakpeiket durva kifejezsekkel, rendkvl sznesen, rszletesen elmeslik egymsnak.
Kivonat nhny elvonkrn levõ beteg krlapjbl: "Ez az egsz egyszerûen komikus. Brmit lt is az ember, az egszen sajtsgosan jelenik meg elõtte, s nevetsre kszteti. gy ha n a vilgot, ezt a vilgot nzem, ott minden mulatsgosnak tûnik elõttem, s elkezdek nevetni, nevetek s nevetek s nevetek."
"Hasiskbulatban j, ha az ember a szavait meggondolja, kimrten mondja ki. Sokig gondolkozol, mg valamit kimondsz, nehogy elvesztsd a gondolataidat. Ha n hasiskbulatban vagyok, komoly vagyok. Lelkem tele van szpsgekkel. Szvesen megyek a krnykre stlni, s lomvilgban ringatzom. Majd vidm hangulatom tmad, megtelek rmmel, vidmsggal, sokat nevetek. Minden trgy szpnek tûnik elõttem. Jlesik nekelni, szrakozhelyre vagy sznhzba menni."
"A hasis komolly tesz, a bdulatban nyugalmat akarok, ne beszljenek hozzm, mg csak krlttem sem… de gondolatokat, sok gondolatot nem hoz nekem."
gy emlkeznek vissza a betegek.
Egyes hasislvezõk a kbulatban apatikusak, egykedvûek, aluszkonyak, esetleg depresszisak lesznek. Msok emlkeikkel foglalkoznak, elemzik nmagukat s viszonyukat a csaldjukhoz, letket elhibzottnak ltjk, mlysgesen sajnljk magukat. Megprblnak terveket kszteni, hogy hogyan is tudnnak kijutni ebbõl a szomor helyzetbõl. Nyugalomra vgynak, kerlnek minden mozgst, sokszor mg nzni sem hajlandk, nem akarnak zent hallgatni, csak szomor gondolataikkal foglalkoznak.
Feltûnõ jelensg a gyors, vratlan vltozs a kbulatban levõ ember kedlyben, a dolgok felfogsban vagy akr a magatartsban. Pldul egy hasismmorban levõ ember, akr az egsz idõ alatt, ltszlag boldog, vidm hangulatban van. Elengedi magt, nekel, tncol. Ebben az llapotban bartsgosan, vidman odaszl valakinek, de az nem reagl r... Vagy cigarettval knlja, amit az elhrt… Ez a tny, hogy a msik az õ trfjval szemben kzmbs maradt vagy a knlst nem fogadta el, egyetlen pillanat alatt megvltoztatja vidm hangulatt, elkomorul, egyre inkbb neheztel a msikra, s a reakci, ami erre jelentkezik, a legvratlanabb lehet.
A kbulatban majdnem szablyszerûen tmadhatnak tveszmk. "Ha egy ember elmegy melletted, azt mr gyanval, flelemmel veszed tudomsul. Ha kt ember beszlget melletted a kocsmban, azt hiszed, rlad van sz." Ez a gyanval vegyes flelem gyakran pnikszerû flelembe, dhbe vagy akr senkire s semmire sem tekintõ agresszivitsba csaphat t.
Kivonat egy krlapbl:
"Ha valaki kis tvolsgban ment el mellettem, felugrottam, mert azt hittem, hogy bntani akar. Ha llva maradt valaki mellettem, azt krdeztem magamban, hogy mirt nem megy tovbb ez a gazember ? Pontosan az n kzelemben kell megllnia s ijesztgetnie engem ? Az utn rjttem, hogy ez az n bdulatomtl van, s tovbb nem zavart, nem akartam tõle semmit. Hasisbdulatban flõs vagyok, nem akarok harcolni, mert azt hiszem, hogy nem vagyok erre kpes, gyva leszek, elvesztem btorsgomat."
Egy msik beteg elmondta, hogy amikor egy napon hasismmorban hazafel tartott, lpteket hallott a hta mgtt. Azonnal azt gondolta, hogy kvetik, s elkezdett rohanni, ahogyan csak brt. Egyetlen gondolat uralkodott el benne, s ez a menekls, a futs knyszere volt.
Egy harmadik ezeket mondta:
"A bdulatban n azonnal s mindig verekedni akarok. Olyankor mindent s mindenkit flrertek. Ha valaki elmegy a kzelemben, s rm pillant, vagy ppen nevet, mg akkor is, ha tisztn ltom, hogy nem hozzm szl, nem engem nevet ki, olyan dhroham jn rm, hogy nem tudok magamon uralkodni. Elkezdem szidni, becsmrelni, s jszervel meg tudnm lni. A hasis vadd tesz."
Msok elmondjk, hogy hasisbdulatban vdtelennek rzik magukat, s flnek a nevetsgessgtõl: "Szgyellem magam, ha rlam beszlnek, mert azt hiszem, mindenki tudja, hogy hasislvezõ vagyok. Hasisbdulatban, ha lemegyek az utcra, azt hiszem, az egsz utca, minden ember engem nz, jllehet ez nem gy van. Nem dhs leszek, hanem szgyellem magam. Ha trsasgban valaki lel mellm, nevet, hangosan beszl, azt hiszem rlam beszl, engem nevet ki."
"A hasis megbntja az agyamat. rk hosszat nem vagyok kpes gondolkodni. Nem rtem, amit nekem mondanak. Ha valamit krdeznek tõlem, bizonyos idõ utn n krdezem õket, hogy vajon szltak-e hozzm. Abban a pillanatban, amikor gy rzem, hogy agyam megbnult, hirtelen magamba roskadok. Elfelejtem, hogy az agyam dolgozott. Valamit akarok mondani, de elfelejtem, hogy mit, hirtelen tmt vltoztatok, azutn vratlanul elhallgatok. Akihez szlok, egyszerûen kptelen megrteni a beszdemet."
Hasismmorban a trgyak tudomsulvtele erõsen megvltozik, erõsen zavart lesz. gy pl. ksrletek sorn derlt ki, hogy a trgyak nagysga is llandan vltozik. Egy rendszeres hasislvezõ elmondta, hogy elõtte nemegyszer az utcn a vzcseppek oly nagynak tûntek hogy tugrotta õket, mert azt hitte, nagy tcsk. Vagy elõfordult, hogy hosszabb ideig tartott a csap al egy ednyt, de elfelejtette kinyitni a csapot, s kzben vrta hogy az edny megteljen vzzel.
Idzznk mg a krlapokbl:
"Ha hasist veszek be, gy tûnik, nem a fldn jrok, hanem szom a levegõben. Oly knnyûnek s rugalmasnak rzem magam, mintha gumibl volnk. Vagy elindulok valahova, s elhatrozom, hogy egy bizonyos pontig megyek. De egyszer csak rjvk, hogy messze elhagytam azt a helyet, ahova kszltem. Egyszer pedig azt vettem szre, hogy bdulatomban a sajt rnykomat figyelem, ugyanakkor az volt az rzsem, hogy ide-oda hajladozok, sllyedek. Ez igen klns rzs volt."
Annak az idõszaknak a vgn, amikor hozzszoks kezd kialakulni, mr szubjektve s objektve is tapasztalhatk gondolkodsi zavarok. Ekkor mg a hasislvezõ tisztban van azzal, hogy a kbulat idõtartama alatt gondolkodsi nehzsgei vannak, de egyszerûen tudomsul veszi, hogy ebben az (ltala) "elbutulsnak" nevezett szakaszban, a bdulat idejn egyszerû feladatokat sem tud megoldani, gondolatai elkalandoznak, elveszti a beszd fonalt, vagy egyszerûen nem tudja befejezni a mondatot.
A krnikus hasismrgezsben, amikor mr kialakul a hasistl val lelki fggõsg, a kpet jellembeli vltozsok uraljk. Ezek nemcsak bdulatban szlelhetõk, hanem az absztinencia egyre rvidlõ idõszakaiban is. A kp kezdetben igen vltozatos, gyerekesek lesznek, rzkenyek, ingerlkenyek, ktzkdõk, flelemmel telnek el, s sokan lesznek kzlk emberkerlõk.
Hosszabb ideig, nagyobb hasisadaggal trtnõ visszals utn nemritkn olyan jellegzetes llapotok alakulnak ki, amelyek megfelelnek a heveny szellemi zavar kpnek, a beteg hirtelen elveszti a beszd fonalt, nem tudja, mirõl kezdett beszlni, a percekkel elõbb trtntekre nem emlkszik, s nemritkn trben s idõben is tjkozatlann vlik. Ez az llapot klnbõzik a bdulattl, s fggetlen a szervezetben levõ hasis mennyisgtõl. Egyarnt jelentkezhet nagy mennyisgû hasis lvezse utn, de kisebb mennyisgek fogyasztsa esetn is, vagy akr az absztinencis idõszakokban. A roham egszen hirtelen kezdõdik, pl. egy beszlgets sorn vagy sta kzben. A roham a beteget meglepetsszerûen, villmcsapsknt ri.
Az veken t tart rendszeres hasisfogyaszts a szellemi tevkenysget nagymrtkben rontja. Ez hasonlt az alkoholos demencihoz (elbutulshoz). Itt is arrl van sz, hogy az agyi funkcik visszavonhatatlanul krosodnak, jellemzõ az rdeklõdsi terlet fokozott beszûklse, elbutuls, lustasg, egykedvûsg, az tlõkpessg teljes elvesztse. A hasis esetben mgsem annyira a demenca uralja a kpet, mint inkbb a krnikus hasismrgezs mr korbban lert tnetei, elsõsorban a jellembeli vltozsok.
Vgl vessnk itt is egy pillantst a krds zleti oldalra. A marihuns cigarettt szvk, a hasist brmilyen formban lvezõk ennl a kbtszernl is a tbb ezerszeres rt fizetik annak, amibe eredetileg kerlt. Ezt a csempszrut is szinte minden lehetsges mdon szlltjk, tevn, teher s szemlyautn, hajn, replõgpen, termszetesen a legnagyobb titokban. Kifogyhatatlanok az tletek, amelyek segtsgvel a csempszek clba akarjk juttatni az rujukat. Pldul a hajk utn ktik gy, hogy a haj a vz szne alatt vontatja be a megfelelõen elksztett csomagot a kiktõbe, majd onnan bvrok hozzk felsznre. Mskor a nylt tengeren, mg az rintett orszg felsgvizein kvl gyorsnaszdokra rakodnak t, amelyek gyorsasga remnyt nyjt arra, hogy kikerlik a parti õrsg figyelmt. Ma mr az sem tartozik a ritkasgok kz, hogy mivel nem srlkeny, replõgprõl ejtõernyõvel dobjk le a kldemnyt.
Taln kiss nagyobb hangslyt kaptak a hasissal foglalkoz fejezetben a krtrtneti kivonatok, a betegekkel kapcsolatos lersok. Ez nem volt vletlen. Azrt tettk ezt, mert az Egyeslt llamokban egyes pszichiterek gy vlik, hogyha a marihuns cigarettt legliss tennk, akkor ez mintegy kifogn a szelet a vitorlbl, cskkenten az egyb, ltaluk veszlyesebbnek tartott kbtszerek, elsõsorban a heroin s az LSD hasznlatt.
Nos ez nem gy van. Egyrszt lthattuk, hogy a hasis sem veszlytelenebb a tbbi kbtszereknl, legfeljebb lassabban jut el lvezõje a vgllomshoz, mint pl. a heroin vagy az LSD rabja. Msrszt (s szerencsre) ezt vallja a pszichiterek tlnyom tbbsge is, az "rtatlan" marihuns cigaretta a legveszlyesebb "beszll" drog, mert megnyithatja az utat a "kemny" drogok fel. | |