| Kanada a Kenderrl
A szakrtk szerint nem indokolt a bntetjogi szigor.
Mjus 17-n Randy White Langley - Abbotsford kpviselje) indtvnyra a Parlament Kpviselhza egy Klnbizottsgot hozott ltre a kbtszerek nem orvosi cllal trtn hasznlatnak vizsglatra, melyet szles hatskrrel ruhzott fel "a kanadai nem-gygyszati cl drogfogyaszts ide vonatkoz, meghatroz tnyezinek" tanulmnyozsra, s hogy olyan javaslatokkal lljon el, melyek cskkentik "a tmhoz kapcsold problma mreteit".
2002. prilis 17-n a parlament a bizottsg mandtumt meghosszabbtotta s kiegsztette a Privet Member's Bill C-344 szm, 2001. mjus 4-n hozott jogszably vizsglatval is, mely a marihunval mint illeglis droggal trtn visszalst szablyozta jra.
2002 oktber 7-n ismt meghosszabtottk a bizottsg mandtumt, mely a 30 vvel ezeltti Le Dain Bizottsg tnykedse ta az els ksrlet volt arra Kanadban, hogy a drogok nem orvosi cl hasznlatnak jogi, trsadalmi s orvosi vonatkozsait megvizsgljk. Az egyidejleg mkd Illeglis Drogokat Vizsgl Szentusi Bizottsg marihunval kapcsolatos jelentsvel szemben ennek a bizottsgnak a parlament als hza jval szlesebb kr vizsglatot tett a kldetsv, mely a kanadai drogproblma minden aspektust magba foglalja, mint pldul a Kanadai Drogstratgia, a prevencis programok hatkonysga, vagy a szervezett bnzssel kapcsolatos vonatkozsok.
2001 szeptembere ta a bizottsg mintegy 200 emberrel s szmos civil szervezettel vette fel a kapcsolatot Kanada klnbz llamaibl, kutatkkal, tudsokkal, terpit vezetkkel, politikai szakrtkkel s mindazokkal, akik rtkes informcit szolgltathattak. A bizottsg tagjai rehabilitcis kzpontokat s hatrllomsokat kerestek fel, konzultltak eurpai s amerikai szakrtkkel, intzmnyekkel, szervezetekkel, ezenkvl az egyes szvetsgi llamok egszsggyi minisztereit is bevonta a kutatsba.
A bizottsg megllaptotta, hogy a drogfogyaszts a kanadai trsadalom szmra egy olyan egyre nvekv problmt jelent, melynek kezelshez szleskr, rvekkel s anyagiakkal jl megalapozott j szvetsgi drogstratgia szksges. Megdbbenve vettk tudomsul azt, hogy Kanadban minden tdik halleset a droghoz kapcsoldik. Thia Walter, a bizottsg egyik tagja gy r tapasztalatairl: Mikor az utcn tapasztalatokat gyjve megtudod, hogy nincsen elegend kezels, dhs leszel, mivel ltod, hogy a pnzt azoknak a bntetsre fordtjk, akik nem jutnak hozz a kezelshez. Mikor ltod, hogy megdbbent pnzsszegek folynak el olyan kezelsekre, melyek vagy egyltaln nem mkdnek vagy a kezels helyett valjban az ellenrzs a cljuk, akkor skitani lenne kedved a csaldottsgtl. Mikor ltod, hogy egyesek pnzt csinlnak drogfggk nyomorsgbl s semmi sem vltozik, akkor vlaszokat kvetelsz.
A kvetkezkben fordtsban kzz tesszk a bizottsg riportjnak 9. fejezett, mely a kannabisszal kapcsolatos.
A KANNABISZ
A nem-gygyszati cl droghasznlat vizsglatra ltrehozott bizottsg mandtuma:
Mint ahogy az els fejezetben kifejtettk, a nem-orvosi cl droghasznlat vizsglatra ltrehozott bizottsgot eredetileg "a kanadai nem-gygyszati cl drogfogyaszts ide vonatkoz, meghatroz tnyezinek" tanulmnyozsra hoztk ltre, s hogy olyan javaslatokkal lljon el, melyek cskkentik "a tmhoz kapcsold problma mreteit". 2002. prilis 17-n a parlament a bizottsg mandtumt meghosszabbtotta s kiegsztette a Privet Member's Bill C-344 szm, 2001. mjus 4-n hozott jogszably vizsglatval is, mely a marihunval mint illeglis droggal trtn visszalst szablyozta jra. Ez a fejezet az ellenrztt kbtszerek s anyagokrl hozott trvny (Controlled Drugs and Substances Act) intzkedseit trgyalja, amennyiben az a kenderrel kapcsolatos vtsgek ldzst rinti.
A Bill-344 az ellenrztt kbtszerek s anyagokrl hozott trvnyt s a szablysrtsi trvnyt mdostotta oly mdon, hogy a csekly mennyisg kender (egy gramm gyanta s harminc gramm marihuna esetn) birtoklst, kereskedelmi clbl val birtoklst s adsvtelt knny szablysrtsi vtsgg tette. A szba jhet pnzbntets 200 dollr els elkvets esetn, 500 a msodik s 1000 a harmadik esetben. Jelenleg csekly mennyisg birtoklsa gyorstott eljrs szablysrtsnek minsl, melyrt maximum 1000 dollr pnzbntets vagy hat hnap fegyhz jr, esetleg mindkett. Ma a 3 kilogrammnl kevesebb mennyisg kendergyantval vagy marihunval val kereskedelem exkluzv bntetst von maga utn, mely maximum 5 vnl egy nappal kevesebb brtnbntetst foglalhat magban. Trvnynek vdelmben Dr. Martin elmondta, hogy ez jelents tehertl szabadtja meg a brsgot, anyagi megtakartst eredmnyez s a rendri erket felszabadtja ms jelentsebb bncselekmnyek utni nyomozs cljbl.
Trvnyhozi lehetsgek:
A Bizottsg szmos a kenderrel kapcsolatos trvnyi szablyozsra tett javaslatot megvizsglt. Nmelyek legalizcit javasoltak, korltozott vagy korltlan formban. Msok a dekriminalizci valamely formjt rszestettk elnyben, mely nem bncselekmnyi jelleg vtsgg tenn a birtoklst, mg msok vatosabban kzeltettek a tmhoz s fenntartank a jelenlegi tiltst, mikzben j s jobb klnfle lehetsgeket teremtennek az ldzs jelentette rtalmak kikerlsre. Olyanok is voltak, akik a bntetsek szigortsa mellett foglaltak llst, legalbbis a kereskedssel kapcsolatban, s egy j elktelezettsget az absztinencia rdekben. Az rszkrl egyes egszsggyi szakemberek gy vlekedtek, hogy tbb kutatst kell folytatni a kenderrel kapcsolatban, mieltt a trvnyt mdostank, hogy megfelelbb informci lljon a rendelkezsre a vithoz, mg msok arra mutattak r, hogy a kender illeglis sttusza "ezen tanulmnyok lefolytatsnak hinybl" ered.
A vita cljainak megfelelen a bizottsg a legalizcit az egy adott anyag termelsnek, adsvtelnek s birtoklsnak tiltsval jr bntetjogi szankcik eltrlsben deifinilja. A legalizci szksgszeren a szablyoz rendelkezsek eltrlsvek jr. Valjban a termels s ellts, adzs s letkorhatr kontrolllsnak kpessge a legalizci elnyei mellett felsorakoztatott gyakori rvek. A Bizottsg a dekriminalizci kategrija alatt az egy bizonyos cselekmny miatti bntetjogi szankcik eltvoltst rti a jogi prohibci fenttartsval. A dekriminalizci szmos illetve a legtbb kenderrel vagy hasonl anyaggal kapcsolatos cselekmny ldzst fenntartan, megengedn azonban a csekly mennyisg szemlyes hasznlatra trtn birtoklst mint szablysrtst, mint pldul a kisebb motorkerkprokkal kapcsolatos kihgsokat szablyoz helyi jogszablyok. Eszerint a modell szerint az jraszablyozott vtsg egy bntetcdula killtsval jrna, helyszni brsgot lehetne fizetni a brsgon val megjelens nlkl, s az intzkeds nem vonna priuszt magval.
A Bizottsg hallotta szmos tantl, hogy a kenderrel kapcsolatos bncselekmnyek ldzse tlsgosan is ignybe veszi elgtelen igazsgszolgltatsi erforrsainkat. A bnteteljrs esetleges negatv hatsai szintn gyakran szerepeltek mint indokok a trvny megvltoztatsra. A jelenlegi trvnyek egyenltlen vagy inkonzisztens vgrehajtsa szintn a trvnyi vltoztatsok mellett szlt, hogy megbizonyosodhassunk arrl, hogy egyes emberek nem fognak komoly pnzbntetseket vagy brtnbntetst kapni, mg msokat csupn figyelmeztetsben rszestenek ugyanazrt, esetleg egyszeren elkobozzk tlk a kendert. Br nhny tan azzal rvelt, hogy a vgrehajt hatsgok mr nem foglalkoznak tbb egyszer kenderbirtoklssal, elnyben rszestve az ellenrztt kbtszerek s anyagokrl hozott trvny komolyabb pnzbrsgait, a statisztikk vilgoss teszik, hogy a kenderrel kapcsolatos bncselekmnyek legnagyobb rszt a birtokls teszi ki. Pldsul a Statistics Canada megjegyzi, hogy a droggal kapcsolatos 91,920 bncselekmny hromnegyedt a kenderrel kapcsolatos cselekmnyek teszik ki a 2001-es rendrsgi jelents szerint. S mi tbb, ezeknek az eljrsoknak a 70 szzalka pusztn birtokls miatt indult.
A kvetkez rvek gyakran felmerlnek a legalizci mellett:
Azok a trvnyek amelyek a lakossg tlnyom rsznek tmogatst nem lvezik, a trvnyek s az azokat betartatk irnti tisztelet cskkenshez vezetnek
A kender illeglis sttusza annak teszi ki a fogyasztkat, hogy olyan kereskedkkel kerljenek kapcsolatba akik krtkonyabb anyagokat is rustanak (a "piacok sztvlasztsnak" szksgessge a jelenlegi holland drogpolitika legfbb rve)
a legalizci lehetv teszi a szablyozst s adztatst is, az letkor szerinti hatr meghzsnak lehetsgvel egytt
Mindazonltal a kvetkez rvek hangoznak el azok rszrl, akik a legalizci ellen vannak:
A tilts megszntetse s a hasznlat normalizlsa rossz zenetet kzvettene a trsadalomnak, fleg a fiataloknak. Pldul sokan rvelnek gy, hogy az orvosi cl marihuna hasznlat publicitsa egyesekben megersti a kpet a drog egszsges hatsairl.
A kender kapuknt szolgl az rtalmasabb drogok fel, ha nem is kzvetlenl a fggsgen keresztl, hanem kzvetetten a trsadalmi mili s a kockzatvllal magatarts miatt.
A Bizottsg tagjainak tbbsge meggyzdtt arrl, hogy a kenderrel kapcsolatos trvnyi szablyozs vltoztatsra van szksg, szmos okbl. Egyetrtnk pldul abban, hogy mivel a trvny vgrehajtsa sporadikus, egyenltlen s regionlis szinten klnbsgeket mutat, alkalmazsa inkonzisztens s nem tisztessges. Abban is egyetrtnk tovbb, hogy a kender puszta birtoklsa miatti brtnbntets nincs arnyban a hasznlat felttelezhet rtalmaival. Ez mg inkbb igaz akkor, ha az ember az olyan engedlyezett szerek ltal okozott mindennapos rtalmakat veszi figyelembe, mint a dohny, alkohol vagy ms vny nlkl kaphat gygyszerek.
Ugyanakkor a Bizottsg osztozik azoknak az oktatknak, terpis kezelknek s trvnyvgrehajtknak az aggodalmban, hogy csak nhnyat emltsnk, akik szerint sok kanadai, elssorban a fiatalok szmra a legalizci azt a flrertst okozn, hogy a kanadai parlament nem aggdik a kender szles kr hasznlata miatt. Ami legalbbis ezt a Bizottsgot illeti, semmi sem llna messzebb az igazsgtl.
A Bizottsgnak szmos egszsggy szakember, addiktolgus s terepauta elmondta, hogy a kender gyakori s huzamos hasznlata fggsghez s szocilis problmkhoz vezethet egyes hasznlknl. Emellett Dr. Mark Zoccolillo kifejezte aggodalmt a marihuna hasznlat gyakorisgval kapcsolatban az ltala vizsglt egyetemistknl, mely a rvid tv avagy "munkamemria" romlshoz vezethet, s erre a korosztlyra gyakorolt hossz tv kvetkezmnyekkel kapcsolatban is. Tovbb a Bizottsg nincs arrl meggyzdve, hogy a legalizci megszntetn az illeglis kendertermesztsbl s keresdkedelembl szrmaz profitot, vagy brmilyen szignifikns mdon visszatartan a terjesztsben rsztvev bnzket.
Ezen okokbl a bizottsg inkbb a kenderrel kapcsolatos vtsgek megtartst tartan jnak az ellenrztt kbtszerek s anyagok trvnyben, azonban a puszta fogyasztst dekriminalizln "szablysrts" megjellssel, ppgy mint a Bill C-344 tervezetben ez szerepel. Mindazonltal a B-344-ben javasolt mdostssal ellenttben nem tmogatjuk a kereskedelem vagy kereskedelmi cl birtokls miatti bntetsek enyhtst. Teht a birtokls s szemlyes hasznlat cljra trtn termeszts esetben a helyszni brsgot javasoljuk, kivve ha slyosbt krlmnyek kztt trtnik a hasznlat. Pldul figyelembe vve a biztonsgi s rendfenntartsi tnyezket, melyeket a trvnyvgrehajt szervek fejeztek ki, ezutn is ldzze a hatsg az ellenrztt kbtszerek s anyagok trvnynek megfelelen a kzlekedsi vtsgekhez kapcsold birtoklst. Ezeknek a javaslatoknak a kivitelezshez szksges lenne az ellenrztt kbtszerek s anyagok trvnyben szerepl birtoklssal kapcsolatos bntetsi ttelek jrafogalmazsa, a "slyosbt krlmnyekkel" terhelt birtokls esetben a korbbi bntetsi ttelek megtartsnak rdekben.
A Bizottsg krltekinten megvizsglta azt a krdst, hogy a bntetjogi szankcik kenderbirtokls esetben fennmaradjanak-e iskolk s olyan helyek kzelben, melyeket a fiatalok gyakran ltogatnak. Br a Bizottsg tbb tagja vonakodott attl, hogy a tervezet a fiatalokkal szemben elnzbb magatartst tanst mint felntt elkvetkkel szemben. Ezenkvl a kereskedelem vagy kereskedelmi cl birtokls iskolk vagy 18 v alatti fiatalok ltal gyakran ltogatott helyszneken, vagy a 18 ven aluliaknak trtn rusts mr "slyosbt krlmnynek" szmtanak a bntets kiszabsnak idejn. Mivel a dekriminalizci nem fogja rinteni a kzlekedssel kapcsolatos kihgsokat s bntetseket, javasoljuk, hogy az ezekkel szembeni intzkedseket tovbbra is hajtsk vgre. Ezrt a Bizottsg azt javasolja, hogy a kis mennyisg kender sajt clra trtn birtoklsa mg az iskola tulajdonban lv terleten is csak helyszni brsgot vonjon maga utn az j szablyozsban. A Bizottsg arra szmt, hogy az iskolai vezetsg fenntartja a sajt adminisztratv ellenrzst, amennyire az szksges, hogy a dikokat visszatartsa attl, hogy az iskola terletre kendert vigyenek, mint ahogyan az ms anyagok esetben is jellemz.
Br azokat a vtsgeket, melyek kender csekly mennyisg, szemlyes hasznlatra trtn birtoklsval s termesztsvel kapcsolatosak, a javasolt dekriminalizcis sma szablysrtss nyilvntan, meghagyn a bntetjogi eszkzket azok ellen, akik profitteremts cljbl termelnek kendert vagy kereskednek vele. A kzlekedsi kihgsokkal kapcsolatos kenderbirtokls esetben ugyangy fennmaradna trvny szigora azok ellen is, akiknek a kbtszerhasznlata slyos kockzatot s lnyeges krt jelent msok szmra. Vgl pedig, a dekrimilazci jrulkos haszna lenne mg, hogy Kanada megmaradna az emltett nemzetkzi egyezmnyek betartsa mellett.
A Bizottsg szrevtelezi kvetkezket:
A marihuna szvsa - brmely mennyisgben is - kros a benne tallhat magas koncentrtum ktrny s benzopirn miatt.
A brsgi tlet kiszabsa csekly mennyisg kender sajt hasznlatra val birtoklsa esetben nincs arnyban ennek a viselkedsnek a lehetsges rtalmaival.
A csekly mennyisg sajt hasznlatra trtn kenderbirtokls DEKRIMINALIZCIJA nem lenne hatssal a kereskedelemmel kapcsolatos bntetetjogi kvetkezmnyekre, vagy brmely ms tiltott szer birtoklsra.
A kormny minden intzkedsnek vllalnia kell a kanadaiak ismertetst a kenderhasznlathoz kapcsold lehetsges rtalmakrl, klns tekintettel a nagyobb veszlynek kitett fiatalsgra.
A Bizottsg javasolja, hogy a kender birtoklsa maradjon illeglis s a vele val kereskedelem brmilyen mennyisg esetn maradjon bncselekmny.
Valamint, hogy az igazsggyi miniszter s az egszsggyi miniszter dolgozzon ki egy minden rszletre kiterjed stratgit a szemlyes hasznlatra trtn, harminc gramm mennyisgnl nem tbb kender birtoklsnak dekriminalizlsra. Ennek a stratginak tartalmaznia kell:
Prevencis s oktatsi programokat, melyek ismertetik a kenderhasznlat rtalmait, elssorban a fiatalok krben; s
Hatkonyabb eszkzket a Bntettrvnyknyv a kbtszer-hasznlattal kapcsolatos kzlekedsi kihgsokat szablyoz rsznek vgrehajtshoz.
info: Drogriporter.hu
| |